The Gambler

The Gambler / Losejas

(Fiction, Lithuanie/Lettonie, 2013, 109’, C, VOSTF)

de Ignas Jonynas
avec Vytautas Kaniusonis, Oona Mekas, Rimas Blockis

Vincentas travaille aux urgences mais n’a qu’une obsession, jouer, à n’importe quel jeu d’argent. Lorsqu’il est criblé de dettes, il met en place un système de pari macabre dans le cadre de son travail.
« Ma génération a grandi dans le système soviétique et a été immergée dans une morale de double standard. Cela a soudainement changé. Libérés de l’état communiste, nous nous sommes trouvés dans le monde capitaliste des libertés illimitées. L’égalitarisme collectif imposé a été remplacé par les règles de l’économie du marché dans laquelle tu obtiens ce que tu arrives à gagner pour toi. C’est pour cela que je voulais faire ce film sur un dilemme moral qui surgit dans la personne formée à l’intersection de différents régimes. Vincentas, le protagoniste principal du film, est ce type de personne hybride. Il appartient à ces deux systèmes en conflit. »
« Néanmoins, ce n’est pas un film sur les problèmes du secteur médical. La raison en est que les services d’urgence ou les soins intensifs des hôpitaux abondent en drames humains et situations critiques. The Gambler parle de nous, hommes d’aujourd’hui qui vivons dans cette époque et cette société. Lorsqu’on se trouve dans une situation extrême, on reconsidère nécessairement notre système de valeurs. En un sens, chacun de nous est Vincentas. »

Vincentas is the best employee at the emergency services station, whose passion is one – gambling in different games. Whenever he lands in some difficult situation, the medic is forced to grab onto something radical to return the money he is constantly losing. An idea strikes Vincentas to create an illegal game related to his profession. Initially the employees at emergencyservices are the only ones to be attracted to this macabre engagement. Soon enough, however, the idea kicks off and starts spreading like wildfire. The medic colleagues become betting agents, whereas Vincentas takes control of its bank. As financial matters keep on improving, a coworker Ieva starts objecting to the game. A passionate relationship has just unfolded between her and Vincentas. Soon enough he is going to face making a fateful choice – the game or love.

Swedish and Danish film critic, author of the book about Lars von Trier, Jan Lumholdt, praises “The Gambler” for significant contribution to changing the face of Northern European cinema.  “Superb acting, good selection of locations and cinematography leads me to believe that like all Welsh are able to sing, and all Brazilians – to play football, so every Lithuanian has excellent knowledge of photography.  In addition, it’s touching to see Mekas’ daughter continuing the family tradition. This exciting, sometimes sad, sometimes truly funny film features exceptional attention to detail. Background for its original idea arises from both modern and archaic national circumstances.  I also see some perverted humour in the film, which, although associated with Eastern European eccentricity does not seem so alien to the Scandinavian [humour].   I look forward to the future works of these Lithuanians, which will be a significant contribution to the Northern European cinema.”

“The film with an open ending shows us that entire life is a game”, – about “The Gambler” wrote Spanish newspaper Heraldo de Aragón